روش هاي کنترل عصبانيت و استرس

 

وقتي اخبار مربوط به بدتر شدن اوضاع اقتصادي را مي شنويم، همه ي ماخشمگين مي شويم و وقتي به اين صورت دچار استرس مي شويم فرايندهاي شيميايي مربوط به سيستم عصبي تعادل خود را از دست مي دهند. استرس پايدار همچنين مغز را تحت تأثير قرار مي دهد و منجربه بي تعادلي شيميايي مي شود و با حافظه، فکر و تمرکز حواس انسان تداخل ايجاد مي کند. به اين صورت فرد احساس عصبانيت مي کند و نمي تواند آرام بگيرد. براي سلامتي مغز و آرامش ذهن لازم است که راه هاي کنترل استرس را فرا بگيريد. مطالب زيرا راه هاي فرو نشاندن عصبانيت را به شما ياد مي دهد، اما اگر هميشه دچار استرس هستيد با يک روانشناس متخصص مشورت کنيد.

1 ـ سلامتي ذهن، سلامتي بدن

 به طور ميانگين هر فرد روزانه شصت هزار فکر دارد که هشتاد درصد آنها منفي هستند. حال تصور کنيد چگونه اين افکار روي بدن و به طور نيمه خودآگاه و منفي روي الگوهاي فکري و رفتاري شما تأثير مي گذارد . راه گفتن کلمات به خودتان را بازسازي کنيد. واقعا با تصديق هاي مکرر مي توانيد پاسخ به عصبانيت را تغيير دهيد. اين تأييدها يک الگوي رفتاري مثبت در افکار شما برجا مي گذارد. به جاي عصبي بودن، پيام هاي مثبت به خودتان القاء کنيد، مثلاً؛ من قوي هستم، من شکرگزارم و مي توانم هر کاري را انجام دهم....اين افکار مثبت را در طول روز با خود تکرار کنيد تا اينکه استرس را از بين ببريد و نگرش شما عوض شود.

2ـ محرک ها را کاهش دهيد

 استرس، عصبانيت و بي خوابي پيامد ورود کافئين زيادبه بدن است. کافئين يک محرک سيستم عصبي مرکزي است که برخلاف تلاش شما براي آرامش عمل مي کند. براي شروع، يک هفته امتحان کنيد، خواهيد ديد محرک هاي کمتر چگونه براسترس کلي بدن تان اثر مي گذارد. قهوه ي بدون کافئين بنوشيد يا چاي سبز مصرف کنيد. همچنين سودا وديگر نوشيدني هاي الکلي را دور بريزيد.

3ـ تنفس عميق باعث آرامش مي شود

اگر در يک موقعيت تنش زا قرار بگيريد، معمولاً به طور سطحي تنفس مي کنيد. متأسفانه، خيلي از افراد بزرگسال هم اين گونه نفس مي کشند. زماني که کودک بوديم به طور شکمي تنفس مي کرديم. اين نفس کشيدن هاي سطحي ناشي از استرس است، که در نهايت به عصبانيت شما منجر مي شوند. وقتي که ياد مي گيريد، تنفس عميق انجام دهيد (با ديافراگم نفس کشيدن) اضطراب عمومي را از خود دور مي کنيد و از فوايد آن بهره مي جوييد. اين فوايد شامل؛ فشار خون پايين و ضربان قلب منظم است. تخمين زده شده است که هفتاد درصد سموم و مواد زايد بدن از طريق تنفس دفع مي شوند؛ بنابراين به طور عميق نفس بکشيد. اين کار را در برنامه ي روزانه ي خود بگنجانيد و بيست تا سي دقيقه عميقا نفس بکشيد؛ به اين صورت بدن با آرام گرفتن، به اين کار شما پاسخ مثبت خواهد داد.

4 ـ درمان اضطراب با داروي گياهي

 سنبل الطيب، که بعضي وقت ها مسکن طبيعي ناميده مي شود، هميشه براي منظم کردن سيستم عصبي، تسکين تنش، عصبانيت، خستگي ، استرس عصبي و دلشوره استفاده شده است. سنبل الطيب به عنوان يک آرام بخش، اعتياد آور نيست و به همراه داروهاي خوب اآور براي درمان بي خوابي بسيار مفيد است. داروهاي گياهي تحمل فيزيکي و تمرکز روحي را افزايش مي دهند، اعصاب را آرام و اضطراب را از فرد دور مي کنند. داروهاي گياهي را مي توان در طول روز يا قبل از خواب به صورت دم کرده به ميزان يک ليوان کوچک استفاده کرد.

GABAرا امتحان کنيد

 يک مغز سالم به توازن بين مواد شيميايي عصبي نياز دارد. اين مواد شيميايي يا اعصاب را تحريک يا آن را آرام مي کنند.«GABA» يا اسيد آمينه ي چرب ايزومري امگا، ناقل عصبي اوليه براي آرام کردن انتقال سيگنال هاي عصبي است. GABA مي تواند از رسيدن پيام هاي ناشي از اضطراب به مغز جلوگيري کند. داشتنGABA در حد پايين، اضطراب، بي خوابي، عصبانيت و افسردگي را افزايش مي دهد. پيشنهاد مي کنم که رژيم غذايي همراه با GABA داشته باشيد. ماهي ها بخصوص «ماکرل» و سبوس گندم [ و روغن بذر کتان] منابعي از اين ماده هستند.

6ـ از لاک خود بيرون بياييد وبه ديگران کمک کنيد

 خيلي از ما انسان ها، در طول روز خودمان را زجر مي دهيم، به اخبار بد گوش مي دهيم يا دايم به مشکلات مان فکر مي کنيم. براي خلاصي از اين مخمصه مي توان به ديگران کمک کرد و کاري براي آنها انجام داد. به دوستان خود کمک کنيد، براي کارهاي عام المنفعه برنامه ريزي کنيد و در برنامه هاي نيکوکاري شرکت کنيد. با فکر نکردن به مشکلات خود مي توانيد استرس و اضطراب را از خود دور کنيد.

منبع: مجله 7 روز زندگي شماره 101